måndag 25 mars 2013

Chokladtårta med björnbär


I helgen var det kalas för min sambos underbara morfar att fira sin 80-årsdag. Fräschare 80-åring får man nog leta efter. Jag hade världens planer för hur tårtan skulle se ut. Dock fick jag tänka om då jag förra helgen ramlade och ådrog mig en liten men ack så ond fraktur i armen. Så jag passade på att ta fram boken "Lomelions tårtor" och med björnbär i frysen så bestämde jag mig för att det fick blir en chokladtårta med björnbärsfrosting. Jag ändrade lite på proportionerna i receptet för att de bättre skulle passa den storlek jag ville ha på tårtan samt la till en björnbärskompott och med lite (läs mycket) hjälp av min personlige köksassistent så lyckades vi få till en tårta. Och vet ni vad? Den blev sjukt god!

Chokladbotten
5,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
4,5 msk kakao
2,25 dl gräddfil
260 g smör
2,25 dl strösocker
0,75 dl muscovadosocker
3 tsk vaniljsocker
3 stora ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla (jag använde kakao att mjöla med) två formar på 20 cm i diameter. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och vaniljsocker. Blanda kakaon med gräddfilen.
Vispa ägg, strösocker och muscovadosocker vitt och pösigt, tillsätt sedan ett ägg i sänder. Vispa någon minut. Tillsätt mjölblandningen och gräddfilen om vartannat och vispa ytterligare ett par minuter. Fördela smeten i formarna (ta hjälp av en våg för att få lika mycket smet i formarna). Grädda i ca 35 min. Låt svalna.

Björnbärskompott
300 g björnbär
1 dl strösocker
2 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min. Koka björnbären och socker ett par minuter, dra från plattan och mixa sönder björnbären med en stavmixer. Smält gelatinbladen i den varma kompotten. Låt kallna.

Björnbärsfrosting
8 stora äggvitor
4,75 dl strösocker
500 g rumsvarmt smör
200 g björnbär

Dekoration
ca 200 g björnbär

Mixa björnbären och sila dem genom en finmaskig sil för att få bort kärnorna.
Vispa äggvitor och socker i en skål över ett vattenbad med handvisp tills blandningen är ca 65 grader. Ta då bort skålen och vispa med elvisp/köksassistent tills blandningen är vitt och fluffig, fortsätt att vispa tills smeten  svalnat (det kan ta ca 10 min). Tillsätt smöret en liten bit i taget och fortsätt i 3-5 min efter att allt smör är nervispat och frostingen fått en bra konsistens. Om krämen skär sig är det lätt fixat. Värm om den är för kall och kyl om den är för varm och vispa sedan igen. Blanda ner björnbärspurén och vispa lite igen.

Dela tårtbottnarna på mitten så att du har fyra bottnar. Fördela lite kompott på första bottnen och sedan frosting ovanpå det, lägg på en till botten och upprepa tills du lagt på den sista bottnen. Stryk sedan frosting runt hela tårtan och dekorera med björnbär som du pudrar med florsocker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar