tisdag 11 december 2012

Hallonmousse

Hallonmousse är ju en riktig favorit bland tårtfyllningar. Nästan alla verkar tycka om just hallon och det är den mest fyllningen de flesta brukar önska när jag ska göra tårtor. Och jag förstår dem, det är ju urgott! :) Receptet är gjort enligt samma princip som blåbärsmoussen.

Hallonmousse
250 g hallon
en skvätt vatten
½ - 1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad
100 g färskost
2 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp blåbär, socker och vatten och låt det sjuda i ca 5 min. Ta kastrullen från plattan och rör ner gelatinbladen och vaniljsocker. Låt kallna.
Vispa grädden ganska hårt. Vispa sönder färskosten. Rör ner blåbärsblandningen i färskosten och vänd till sist ner den vispade grädden. Ställ kallt för att stelna något innan du fyller tårtan med moussen. Detta recept räcker till att fylla ett lager i en ca 26 cm i diameter stor tårta. 

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag undrar om man kan använda gelatinsocker istället för gelatinblad? Tack för svar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Självklart kan du använda gelésocker i stället för gelatinblad.
      Kram
      Nathalie

      Radera
  2. Går denna är göra sockerfri? På steviadroppar exempelvis? Min dotter är känslig för socker och det är hon som fyller ☺️

    SvaraRadera
  3. Funkar frysta hallon?

    SvaraRadera