torsdag 20 december 2012

En julig tårta


På torsdagar brukar jag och min lilla stjärna gå på småbarnsmusik och den 6 december hade vi julavslutning. Jag passade på att baka en tårta med lite juliga smaker. Bakade faktiskt samma tårta förra året, den är ju så himla god.  Receptet är egentligen till en rulltårta med jag tycker det funkar lika bra att göra den i en tårtform.

Pepparkakstårtbotten:
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 1/2 dl rivna morötter
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl mjölk

Fyllning:
250g mascerpone
1 1/2 dl rårörda lingon (lingonsylt går lika bra)

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form på ca 18-20 cm i diameter.
Blanda mjöl med bakpulver och kryddorna och riv morötterna fint. Vispa ägg och socker. Rör ner mjölblandningen, morötterna och mjölken i smeten och häll smeten i formen. 
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
Stjälp upp kakan och låt den få kallna. Dela bottnen i 2 delar. 
Blanda mascarpone med lingonen och fyll din tårta. 

Jag valde att spackla tårtan med grädde och täcka den med marsipan, men det går naturligtvis lika bra att bara täcka tårtan med grädde och dekorera efter bästa förmåga. Att bara strö på lingon blir riktigt fint! 



Blomman har jag gjort av vanliga bladsutstickare. De guldiga pärlorna i mitten kommer från Dr Oetker och ni hittar som i bakhyllan i mataffären. Den här blomman har jag även målat med ätbart glitter, det hittar ni bland annat på Panduro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar