måndag 10 september 2012

Djungeltårta


När min lilla prins fyllde 1 år för några veckor sen hade jag sedan länge bestämt att jag skulle baka en tårta med diverse djungeldjur. Och jag skulle göra ett stort dessertbord. Stort. Om jag säger som såhär, uttrycket "skomakarens barn..." kom att passa ganska bra. Man kan ju undra varför? Fick stressa ihop tårtan, cupcakesen gjorde jag samma dag som kalaset (när dom första redan hade kommit). Cakepopsen fick strykas helt men tack och lov han jag på något sett baka både kakor och bullar tidigare i veckan. Ja, ambitionen fanns där med tyvärr inte tiden helt enkelt (på schemat stod nämligen även husmålning hos våra vänner och barnkalas samma helg).

Jaja, tårtan blev helt ok i mitt tycke (förutom lejonet som är bland det fulaste jag har skapat i marsipan någonsin). God var den som tur var! :) Tårtan bestod av ljusa bottnar som fyllts med vaniljkräm och hallongrädde, den spacklades sedan med smörkräm och täcktes och dekorerades med marsipan. Vattnet är är gjort i smörkräm som jag färgade med lite pastafärg.

 
 
 
 

På grund av det fruktansvärd fuktiga vädret blev tårtan svettig väldigt fort när den inte stod i kylskåpet. Ibland längtar man till att det ska bli vinter och kallt! Avslutar med att visa hur mitt gigantiska (läs pyttelilla) dessertbord såg ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar