söndag 30 september 2012

Blåbärsmousse

När jag bakar tårtor med blåbärsmousse i brukar jag använda detta recept. Moussen är enkel och blir sååå underbart god och framför allt är den precis så stadig som jag vill att mousser ska vara! Prova så förstår ni vad jag menar. :) Receptet har jag hittat på bloggen Baka baka liten kaka.

Blåbärsmousse
200 g blåbär
½-1 dl socker
en skvätt vatten
4 gelatinblad
1 tsk vaniljsocker eller motsvarande mängd vaniljpulver
100 g färskort (exempelvis philadelfiaost)
2 dl vipsgrädde

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp blåbär, socker och vatten och låt det sjuda i ca 5 min. Ta kastrullen från plattan och rör ner gelatinbladen och vaniljsocker. Låt kallna.
Vispa grädden ganska hårt. Vispa sönder färskosten. Rör ner blåbärsblandningen i färskosten och vänd till sist ner den vispade grädden. Ställ kallt för att stelna något innan du fyller tårtan med moussen. Detta recept räcker till att fylla ett lager i en ca 26 cm i diameter stor tårta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar