torsdag 2 augusti 2012

Kladdkakecookies


Måste bara dela med mig av detta urgoda recept på kladdkakecookies. Min fina vän Elin bjöd på dessa på jobbet för ett tag sen och jag hade liksom inte kunnat sluta tänka på dom, så goda är de! Receptet kommer från den här bloggen. De är lite omständiga att göra men sååå värda det!

Kladdkakecookies ca 30 st
100 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
115 g mjukt smör
3,1 dl brun farin
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
0,7 dl mjölk
2,5 dl florsocker

Gör så här:
1. Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron och låt det sedan svalna.
2. Sikta samman mjöl, kakao, bakpulver och salt.
3. Vispa ihop brun farin och smöret så det blandas bra.
4. Tillsätt ägg och vaniljsocker och vispa till det är krämigt.
5. Häll den avsvalnade chokladen i smörblandningen och vispa ner den.
6. Häll sist i mjölk och mjölblandning om vartannat medan du vispar på låg fart.
7. Dela upp smeten/degen i 4 delar och lägg dem på varsin bit plastfolie. Plasta och lägg i kylen. Låt vila där   2 timmar.
8. Rulla varje degbit till en rulle, ca. 2-3 cm i diameter. Använd florsocker om det blir kladdigt, eller rulla degen inlindad i plastfolie. Plasta rullarna och låt dom vila en stund till i kylen, ca. 30 min.
9. Ta ut rullarna ur kylen och rulla ca. 7 bollar av varje rulle.Ta hjälp av lite florsocker om det blir kladdigt.
10. Rulla bollarna i florsocker, de ska vara alldeles vita.
11. Lägg bollarna på bakplåtspapper på en plåt och grädda i 175 grader i ca. 12-15 min.

Ät gärna kakorna tillsammans med ett glas mjölk! MUMS! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar