torsdag 30 augusti 2012

Bröllopstårtor till Daniel och Linda


När våra vänner skulle gifta sig fick jag frågan om jag skulle kunna tänka mig att baka deras bröllopstårtor. Vilket smicker och vilken ära! Jag skulle få baka bröllopstårtor, det är ju hur stor som helst! Och nervöst! Tror aldrig jag har varit så nervös när jag baka tidigare, en bröllopstårta ska ju vara perfekt. Att sedan även vara bröllopsgäst och vara där när tårtorna skulle plockas fram var fruktansvärt pirrigt! :)


Bröllopet gick i färgerna vitt, grönt, guld och pärlemor vilket även tårtorna skulle göra. Brudbuketten bestod bland annat av vita rosor och murgröna så det skulle även finnas med. Ett annat önskemålet var att det skulle vara ett kantband runt varje tårta annars fick jag dekorera tårtorna precis som jag själv ville.


Tårtorna, som är 25 cm, 24 cm, 20, cm och 15 cm i diameter, är gjorda på ljusa vaniljbottnar fyllda med drottningsmousse och mjölkchokladfluff som sedan spacklades med vaniljsmörkräm och täcktes med sockerpasta. Dekorationerna är gjorda i modelleringspasta och i sockerpasta.


Det söta fågelparet som prydde den största tårtan hade bruden fyndat och var alltså inte ätbara. :)


Ni får ursäkta den varierande kvalitén på bilderna då de är tagna med tre olika kameror både i köket precis innan de skulle dukas fram och när de väl var framdukade. Trots krånglande sockerpasta som bara sprack när jag skulle täcka tårtorna (fick göra om locket till den största tårtan 4 gånger) så blev jag nöjd med slutprodukten. Och det blev brudparet med! :)


Grattis Daniel och Linda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar