onsdag 8 augusti 2012

Alfreds doptårtor


För ett tag sen bakade jag dessa tårtor till en en liten Alfred som skulle döpas. Dopet skulle gå i "shabby chic" tema och hans mamma ville gärna att tårtorna skulle passa till det. Nu blev kanske inte tårtorna så speciellt "shabby chica", men romantiska blev de nog allt. :)


Tårtorna som är helt laktosfria är gjorda på chokladbottnar som jag fyllde med hallonmousse och vaniljkräm. De är sedan spacklade med vaniljsmörkräm och täckta med marsipan. Blommorna och bladen har jag gjort i sockerpasta och converseskorna är gjorda i modelleringspasta.

 
 

Som ni kanske sett på bilderna så står det Alfons på tårtorna, jag måste ha fått världens hjärnsläpp som inte märkte det. Upptäckten gjordes när Alfreds mormor kom och skulle hämta tårtorna. Tror aldrig att jag har fixat nya bokstäver så fort. Har jag sagt att jag arbetar bäst under press? Tog en blid i all hast när det var klart och tårtan stod i tårtkartongen igen. Det är kanske inte den bästa bild jag tagit men rätt namn är det i alla fall.


Törs jag även nämna att jag tappade en hel tårta i golvet och fick baka om den? Tack och lov hade jag inte täckt och dekorerat den än när det hände. Så går det när man bakar mitt i natten. :) Men trots de små missödena så blev jag nöjd!

2 kommentarer:

  1. Åh, så söta!

    Dom kunde inte tänka sig att döpa sonen till Alfons istället alltså? ;)

    Och att tappa en i golvet - vilken ångest! Men resultatet blev ju perfekt till slut ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, dom skrattade gott åt att det var fel namn! :) Tack så mycket för dina fina ord! :)

      Radera