torsdag 14 juni 2012

Vit chokladcheesecake med rårörda hallon och björnbär


När det var dags för denna terminens sista styrelsemöte (sitter i styrelsen för en dansförening - dans är en av mina största passioner i livet, förutom bakning då) bestämde vi att vi skulle vara hemma hos mig och äta lite gott. Min underbara sambo stod för maten, då jag är en katastrof när det kommer till matlagning, och jag stod för efterrätten. Måste bara skryta lite över honom, för att laga mat är han jätteduktig på vilket betyder att jag aldrig behöver gå hungrig. Dock blir det lite jobbigt när han inte är hemma eftersom att jag har blivit så bortskämd med att alltid få god mat serverad. Men nu var det ju inte det det här inlägget skulle handla om utan efterrätten jag lagade.

Som alltid tycker jag det är tråkigt att bjuda på sådant jag har gjort flera gånger tidigare så jag gav mig på en cheesecake jag aldrig provat tidigare. Nu vet jag att man egentligen inte ska bjuda på sånt man aldrig gjort förut, men det blir ju så mycket roligare med en överraskning! Jag bjöd på en vit chokladcheesecake med rårörda hallon och björnbär. Det var jättegott, dock skulle cheesecaken tagits fram något tidigare ur frysen då botten fortfarande var lite väl hård när vi skulle äta den.

Vill du baka den du med behöver du:
Botten
400 g digestivekex
100-125 g smör

Fylllning
300 g vit choklad
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 dl socker
600 g Philadelphaost
1 dl crème fraiche

Tillbehör/dekoration
Hallon
Björnbär
Lite socker eller florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Klä botten i en form med löstagbar kant, ca 28 cm, med bakplåtspapper. Kör kex och smör i en mixer och tryck sedan ut i formen. Grädda botten mitt i ugnen i ca 5 min. Låt svalna.
Smält chokladen. Vispa ägg, socker och vaniljsocker i ca 2 min. blanda ner Philadelphiaosten och creme fraichen och vispa till en jämn smet. Vispa till sist ner den smälta chokladen. Använd elvisp på smeten lätt skär sig om man gör det för hand. Häll smeten i formen, täck med plast och ställ i frysen i ett dygn. Ta fram chessecaken i god tid innan den ska ätas, ca 1 timme.

Ta hälften hallon och häften björnbär (bestäm själv hur mycket bär du vill ha), sockra bären lit de dra en liten stund och smaka sedan av. Sockra mer om du vill ha sötare bär. Lägg bären uppe på kakan eller servera bredvid.


Hoppas det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar