fredag 25 maj 2012

Tårta till mormors tårtbjudning


När min mormor skulle sluta på träningen hon går på igår tillsammans med ett glatt gäng äldre människor skulle det bjudas på tårta. Bjuda på tårta hör tydligen till när man är klar med sin träning. Som min mormor uttryckte det så har hon aldrig tyckt om att baka vilket betydde att jag fick göra det i stället. :) Vilket jag för övrigt gärna gör.

Jag fick göra tårtan precis som jag ville - bara den var god! :) Och det här med vad som är gott är ju alltid lite svårt, smaken är ju som bekant som baken - delad. Valde tillslut att göra en drottningmousse (hallon och blåbärsmousse) som blev himlans god. Kombinerade moussen med vanlig vaniljkräm. Vaniljkräm är tacksamt att använda i tårtor då  många tycker om det. I övrigt bestod tårtan av en ljus vaniljbotten, smörkräm smaksatt med vanilj och marsipan.


Valde en enkel dekoration på denna tårta. Less is more!

Mormor ringde senare på kvällen och tackade och hälsade att alla tyckte att den var sååå god. Och de kunde inte i sin vildaste fantasi förstå varför jag jobbar i en skobutik och inte på ett konditori. Det tar jag som ett gott betyg! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar