torsdag 19 april 2012

Halloncupcakes med lemon curd-grädde


Som jag nämnde i föregående inlägg så bakade jag även cupcakes till mitt födelsedagskalas. Det blev halloncupcakes med lemon curd-grädde. Tycker du om hallon och citron så bara måste du prova dessa, de är helt underbara och uppskattades av alla på kalaset.

Halloncupcakes
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g smör eller margarin
Hallon efter behag

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret eller margarinet och låt det svalna. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ned mjölblandningen i äggsmeten, tillsätt det smälta smöret. Häll smeten i muffinsformar. Jag använder muffinsplåtar för att de ska få en fin form. Har du ingen muffinsplåt så går det att använda dubbla formar, alternativt silikonformar utanpå. Stick ner hallon lite som du känner. Jag tog ett stort hallon i varje cupcake. Är de mindre så kan du ta två eller tre. Grädda mitt i ugnen i ca 12 min. (Olika ugnar tar olika lång tid)

Lemon curd- grädde
½ burk lemoncurd
3 dl vispgrädde

Vispa grädden och blanda i en halv burk lemon curd. Spritsa eller klicka på lemon curd-grädden efter bästa förmåga  på de svala cupcakesen och dekorera efter behag.



Hoppas det smaker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar