måndag 26 december 2011

Annandagsbakelse

Efter att ha ätit julmat i två dagar var pasta middagsmenyn idag. Så för att ändå få lite julkänsla i detta trista vinterväder bakade jag små julbakelser. Smakerna känner ni igen från jultårtan som jag bakat tidigare. Denna gång valde jag dock att göra en rulltårta istället som jag spritsade med grädde och garnerade med lingon. Smidigt, snabbt och enkelt och framför allt jättegott!



För er som vill baka denna godsak, här har ni receptet:

2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 1/2 dl rivna morötter
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl mjölk

Fyllning:
250g mascerpone
1 1/2 dl rårörda lingon

1. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg ett pakplåtspapper i en långpanna ca 30x40 cm, smörj pappret med lite matfett.
2. Blanda mjöl med bakpulver och kryddorna.Vispa ägg och socker. Rör ner mjölblandningen, morötterna och mjölken i smeten och bred ut den på bakplåtspappret.
3. Grädda mitt i ugnen ca 5 min.
4. Strö lite socker på rulltårtan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Låt den få kallna på galler.
5. Blanda mascarpone med lingonen, bred fyllningen på kakan, rulla ihop.

Garnera efter behag ! :)
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar